- 2 identyczne duże trójkąty prostokątne,
- 2 identyczne małe trójkąty prostokątne,
- 1 średni trójkąt prostokątny,
- 1 kwadrat,
- 1 równoległobok.
Dziecko:
- uczy się nazywać figury: kwadrat, trójkąt, równoległobok;
- uczy się porównywać: mniejszy trójkąt, większy trójkąt, taki sam trójkąt;
- nazywa kolory (jeśli mamy tangramy kolorowe);
- odwzorowuje: albo tylko z uwzględnieniem odpowiednich kształtów, albo z uwzględnieniem kształtów i kolorów,
- przelicza do 7 – musi sprawdzić czy zawsze ma 7 figur w zestawie,
- rozwija wyobraźnię: musi dostrzec, co tworzą figury (czasami widzi coś innego niż nam się wydaje);
- tworzy, rozwija kreatywność i pomysłowość.
Krok 1. Kartkę składamy po skosie w taki sposób, aby
przeciwległe krawędzie były równo. Na pierwszy rzut oka widzimy trójkąt i
prostokąt. Ołówkiem rysujemy linię dzielącą te figury.
Krok 2. Prostokąt odcinamy – pozostanie nam kwadrat złożony z dwóch
trójkątów prostokątnych.
Krok 3. Przekątną, która pozostała po zagięciu kartki możemy narysować
ołówkiem.
Krok 4. Obracamy kwadrat wierzchołkiem w naszą stronę, tak aby przekątna
była równoległa do nas. Łapiemy wierzchołek i zaginamy go do przekątnej.
Krok 5. Miejsce powstałego zagięcia znów zaznaczamy ołówkiem – powstał
średni trójkąt prostokątny.
Krok 6. Przykładamy linijkę do przeciwległego wierzchołka i rysujemy linię
do boku powstałego trójkąta (w taki sposób jakbyśmy chcieli narysować drugą
przekątną, z tą różnicą, że nie doprowadzamy jej do końca).
Krok 7. Odmierzamy odległość od nowo powstałej linii do krawędzi kwadratu
(po równoległej do przekątnej) – powinno być 7,5 cm. Taki sam odcinek
odmierzamy na przekątnej. Zaznaczamy to miejsce i prowadzimy od niego
odcinek w sposób widoczny na zdjęciu. Dzięki temu zabiegowi powstanie
kwadrat i mały trójkąt prostokątny.
Krok 8. Przykładamy linijkę prostopadle do krawędzi naszego wyjściowego
kwadratu w taki sposób aby dochodziła do wierzchołka małego kwadratu i
prowadzimy ołówkiem odcinek od przekątnej do wspomnianego wierzchołka –
otrzymamy równoległobok i mały trójkąt prostokątny.
Oto gotowy tangram, teraz wystarczy go pociąć. Polecam zalaminować dla
utrwalenia i ciąć od razu kilka kolorów.
przeciwległe krawędzie były równo. Na pierwszy rzut oka widzimy trójkąt i
prostokąt. Ołówkiem rysujemy linię dzielącą te figury.
Krok 2. Prostokąt odcinamy – pozostanie nam kwadrat złożony z dwóch
trójkątów prostokątnych.
Krok 3. Przekątną, która pozostała po zagięciu kartki możemy narysować
ołówkiem.
Krok 4. Obracamy kwadrat wierzchołkiem w naszą stronę, tak aby przekątna
była równoległa do nas. Łapiemy wierzchołek i zaginamy go do przekątnej.
Krok 5. Miejsce powstałego zagięcia znów zaznaczamy ołówkiem – powstał
średni trójkąt prostokątny.
Krok 6. Przykładamy linijkę do przeciwległego wierzchołka i rysujemy linię
do boku powstałego trójkąta (w taki sposób jakbyśmy chcieli narysować drugą
przekątną, z tą różnicą, że nie doprowadzamy jej do końca).
Krok 7. Odmierzamy odległość od nowo powstałej linii do krawędzi kwadratu
(po równoległej do przekątnej) – powinno być 7,5 cm. Taki sam odcinek
odmierzamy na przekątnej. Zaznaczamy to miejsce i prowadzimy od niego
odcinek w sposób widoczny na zdjęciu. Dzięki temu zabiegowi powstanie
kwadrat i mały trójkąt prostokątny.
Krok 8. Przykładamy linijkę prostopadle do krawędzi naszego wyjściowego
kwadratu w taki sposób aby dochodziła do wierzchołka małego kwadratu i
prowadzimy ołówkiem odcinek od przekątnej do wspomnianego wierzchołka –
otrzymamy równoległobok i mały trójkąt prostokątny.
Oto gotowy tangram, teraz wystarczy go pociąć. Polecam zalaminować dla
utrwalenia i ciąć od razu kilka kolorów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz